Modernism – Ordlista för Modernismen
Abstrakt expressionism: en rörelse i USA – exemplifierad här i Jackson Pollocks arbete – som försökte uttrycka universella primala, psykologiska och emotionella mänskliga värden genom mestadels storskalig abstraktion efter andra världskriget.
Abstraktion: försöket att destillera konstens mest grundläggande underliggande former från naturen, abstraktion eller abstrakt konst, börjar vanligtvis från en igenkännlig figur och omvandlar den till mer grundläggande element i geometri, form eller färg.
Godtycklig färg: icke-naturalistisk färg applicerad på en form eller ett objekt.
Ashcan School: en grupp likasinnade konstnärer från USA i början av 1900-talet – exemplifierade här i arbetet med George Bellows – som målade realistiska scener på ett direkt, impressionistiskt sätt.
Automatism: Automatisk ritning eller målning inträffar när konstnären försöker ta bort det medvetna sinnet från skapelsen genom att klotter eller applicera färg på en yta på ett slumpmässigt eller oplanerat sätt. Detta var ett surrealistiskt svar på Freuds avhandling att det omedvetna är roten till konstnärlig kreativitet.
Bauhaus: Byggt på influenser av expressionism, neoplasticism, konstruktivism (bland andra), var Bauhaus – exemplifierat här i arbetet av Herbert Bayer och Marcel Breuer – en revolutionerande ny syn på den traditionella konstskolamodellen, vilket gav konst (måleri) , skulptur och arkitektur) och tillämpad konst (vanligtvis designfält som möbler, målat glas, träbearbetning, grafik och så vidare) under ett tak och en läroplan.
Biomorf: vanligtvis tillämpas på surrealism, biomorfisk innebär att man skapar abstrakta ”livsformer” som uppstår som ett resultat av automatisk teckning eller målning.
Konstruktivism: vanligtvis uppdelad i två läger (ryska och internationella), konstruktivistisk konst möjliggjordes av nya, industriella former och material knutna till geometriska former och en idé om att konstnären också skulle vara ingenjör, konstruera en ny och radikal modern värld. Här illustrerades i El Lissitzkys arbete i Sovjetunionen, detta var kopplat till socialistiska ideal; internationellt var konstnärer mer intresserade av konstruktivismens formella och materiella möjligheter.
Kubism: en halvabstrakt rörelse i början av 1900-talet (mestadels) fransk konst – exemplifierad här i arbetet av Pablo Picasso – som fortsatte det formella projekt som inleddes med Paul Cézannes formanalys, ofta geometriserande figurer och kollapsade traditionella naturalistiska föreställningar om djup och perspektiv.
Dada: En uppsättning idéer mer än en sammanhängande rörelse, Dada har kallats en ”anti-art” -rörelse på grund av dess ikonoklastiska natur och dess tendens att kritisera och ifrågasätta de principer som ligger till grund för driftsättning, skapande och spridning av konst . Började i Zürich 1916 av en grupp pacifistkonstnärer, och Dada-andan tog snabbt rot i bland annat Paris, New York och Berlin. Det exemplifieras här i framförandet av Hugo Ball och Marcel Duchamps färdigheter.
Expressionism: med huvudstaden ”E”, en tysk härledd halvabstrakt rörelse från tidigt 1900-tal – exemplifierad här i arbetet av Ernst Ludwig Kirchner och Wassily Kandinsky – som använde färg och form för att uttrycka interna eller extra-bildande kvaliteter såsom psykologi, andlighet och känslor. Som sådan står den som ett slags motgift mot fransk impressionism från 1800-talet, som försökte återskapa yttre förnimmelser. Med gemener ”e” indikerar expressionistisk eller expressionistisk konst ett försök att uttrycka ett större eller djupare värde som inte syns i ett yttre yttre utseende.
Fauvism: en halvabstrakt rörelse i början av 1900-talet (mestadels) fransk konst – exemplifierad här i arbetet av Henri Matisse – som använde ljusa, ofta omblandade färger i ett försök att skapa ett direkt uttrycksmedel skilt från tidigare naturalistiska trender.
Futurism: en semi-abstrakt rörelse i italiensk och rysk konst från början av 1900-talet – exemplifierad här i Umberto Boccionis verk – som tog de levande färgerna i neo-impressionismen och kubismens fragmentering av form och rymd och använde dem för att skapa en berörd konst huvudsakligen med teman rörelse, hastighet och dynamik.
Harlem Renaissance: en kulturell blomning av afroamerikansk konst som har sitt ursprung i New York City efter första världskriget.
Neoplasticism (även känd som De Stijl): en abstrakt rörelse grundad under mellankrigstiden i Nederländerna – exemplifierad här i arbetet av Piet Mondrian – som föreslog enkelhet, ordning och funktionalitet byggd på de mest grundläggande geometriska formerna (horisontella och vertikala linjer) ) och de mest grundläggande färgerna (de tre primära tonerna, svart, grått och vitt) mot möjligheten att nå universella värden inom konsten.
Purism: en semi-abstrakt rörelse i Frankrike mellan världskriget – exemplifierad här i Le Corbusiers arbete – som föreslog geometri och enkelhet som underliggande konstprinciper och föreslog behovet av originalitet och skapelse baserat på dessa ordnade baser. Purismen försökte vända kubismens företräde i den parisiska konstscenen efter första världskriget.
Primitivism: en trend inom modernismen där västerländska konstnärer antingen a.) Arbetade i en ”naiv” eller ”otränad” stil i ett försök att närma sig ett mer grundläggande, direkt uttrycksmedel eller b.) Såg till icke-västerländska konstformer för att undkomma det som sågs som återvändsgränden till den västerländska traditionen.
The Return to Order: en retrograd mellankrigstidstrend över hela Europa (men kanske fokuserad i Frankrike) mot naturalistisk konst, där konstnärer vände sig bort från ”dekadent” abstraktion mot traditionella värderingar av skönhet, proportioner och ordning.
Stieglitz-cirkeln: en konstellation av konstnärer grupperade runt fotograf-galleristen Alfred Stieglitz och hans 291-galleri – exemplifierat här av Georgia O’Keeffe – som bildade en tidig, semi-abstrakt avantgarde i nära dialog med den europeiska konstnärliga utvecklingen tidigt 1900-talets USA.
Surrealism: en rörelse i mellankrigstiden – exemplifierad här i arbetet av André Masson – som försökte göra en ”högre” verklighet tillgänglig genom att det omedvetna släpps loss eller ofta drömanalysen.
Works Progress Administration (WPA): ett program i USA under Franklin Roosevelt ordförandeskap som tillhandahöll arbete för ett antal konstnärer under den stora depressionen, särskilt på statligt finansierade väggmålningsprojekt för federala, statliga och kommunala byggnader.